sunnuntai 6. kesäkuuta 2010

Lakkiaiset




Eilen juhlimme vanhimman tyttäremme lakkiaisia. Juhlat olivat todella mukavat, kiitos kaikille vieraillemme. Sää oli kesäisen aurinkoinen. Kuva on veljeni ottama, kiitos hienoista kuvista!


Tässä tyttäreni itse suunnittelema ja ompelema juhla-asu.
Vielä oikein lämpimät onnittelut tyttärellemme ja kaikille uusille ylioppilaille ja muille valmistuneille!

torstai 3. kesäkuuta 2010

Ihana paketti

Voitin Rouva Ruusupuu-blogin arvonnassa aivan ihanan palkinnon. Kynttiläpaketti, lempivärilläni pistelty neulatyyny, perhoskoriste ja sydän. Suuri kiitos Mari! Neulatyyny on todella kaunis. Marin blogista olen itse saanut todella paljon ihania ideoita pistelyihin.


Syreenintuoksuisia päiviä!

lauantai 29. toukokuuta 2010

Pistelyinnostusta

Tänään olemme vähän laittaneet pihaa ja kukkaistutuksia. Tietenkin pelargonioita, mutta tänä vuonna laitoimme myös surfiniaa kuistin laatikoihin.



Ristipistoinnostus on tarttuvaa, pistelykärpänen on purrut myös meidän lapsia.. 13-v tytär teki hienon sydänaiheen.

Toiseksi nuorin tytär teki yläasteella minulle lahjaksi upean tyynyn.



Myös pojat halusivat kokeilla pistelyä. 11-v poika teki ensimmäiseksi työkseen nallen!




Ja ekaluokkalaisen pojan aivan hellyttävä nalle.






Tänään löysin puutarhamyymälästä myös lempiyrttini laventelin. Sen tuoksu on aivan ihana. Kuivaan kukat ja teen niistä tuoksupusseja.


Sää on ollut viileää ja välillä sateista, toivotaan, että aurinko taas lämmittää pian!





tiistai 25. toukokuuta 2010

Kevätlahja




Sain eilen valmiiksi neulatyynyn, joka on lahja vanhimmalle tyttärelle ylioppilaskevään kunniaksi. Tytär on erittäin taitava käsityöntekijä, siksi valitsin malliksi sakset ja neulan. Sininen on pitkään ollut hänen lempivärinsä. Ylioppilasjuhlaansa hän on itse suunnitellut ja ommellut mekon. Siitä kankaasta tein tuon neulatyynyn taustan, ja siksi myös valitsin kirjaimen väriksi ruskean.



Eilen saapui Violariumista tilaamani aivan ihana aakkoskirja, Valerie Lejeunen valtava opus, jossa on toinen toistaan hienompia ristipistokirjainmalleja. Sieltä löysin tuon neulatyynyn kirjainmallin.


Tässä pieni väläys kirjasta. Olen aivan ihastuksissani!




Omenapuut aloittelevat kukintaa, kukkien hento väri on ihana.


Valmistaudumme koulun päättäjäisiin ja lakkiaisiin. Kesäloma alkaa parin viikon kuluttua.
Kaikki odottavat jo lomaa ja kesän riemuja!



maanantai 24. toukokuuta 2010

Mökillä

Olimme viikonloppuna mökillä nauttimassa alkavasta kesästä. Luonto viheriöi ja pensaat kukkivat. Kaunista! Sää oli kesäisen lämmin ja aurinkoinen.


Parasta rentoutusta on mökkisaunan lämpö ja tietenkin uiminen, minä tosin en vielä uskaltanut kokeilla vettä, vasta kun on oikein lämmintä.

Luonto ja kauniit maisemat rauhoittavat ja antavat uutta voimaa.


Pojat tietenkin uivat joka välissä, ei haittaa, vaikka vesi ei vielä kovin lämmintä ollutkaan.



Ja kalastus on mökillä uinnin lisäksi parasta puuhaa. Saalistakin tuli joka pojalle.





Minullakin oli aikaa istua pihalla pistelemässä ja nauttimassa auringon lämmöstä. Tässä kuva vielä viimeistelemättömästä ja vähän keskeneräisestä työstä. Malli on De fil en aiguille- lehdestä, kangas "Floba" Violariumista.






Aurinkoisia päiviä!




keskiviikko 5. toukokuuta 2010

Yllätyspalkinto

Kiitos Irmeli tuhannesti ihanasta yllätysvoitosta! Sain ihanan Irmelin pistelemän Lizzie Katen mallin "Plant love", neulatyynyksi viimeisteltynä. Todella kaunis! Lisäksi sarjasaipon siemeniä ja sydäntä lämmittävän tervehdyksen. Olen ihan sanaton. Kiitos!
Irmelin blogi on "Unelmapistot", en vieläkään osaa linkittää, mutta toivottavasti löytyy.




maanantai 26. huhtikuuta 2010

Sinivuokkoja

Vihdoin lumet ovat sulaneet meiltäkin. Talvi oli ihana, mutta ihana on myös kevät. Takapihalla rinne on sinisenään kevään ensimmäisiä kukkijoita. Monta kimppua olen jo pojilta saanut!


Käsityöt ovat tällä hetkellä remontointia, katot on maalattu ja tapetti valittu jo. Kivoja pistelymalleja on mielessä, toivottavasti pian pääsen niitäkin tekemään.
Aurinkoisia päiviä!

sunnuntai 11. huhtikuuta 2010

Mekko

Lauantaina löysin kaappia tyhjätessäni vanhimmalle tyttärellemme ompelemani mekon. Tähän mekkoon liittyy tarina, joka nyt jälkeenpäin naurattaa, mutta silloin oli totiset paikat.

Olin löytänyt tämän Marimekon kankaan odottaessani ensimmäistä lastamme. Ajattelin tehdä siitä tyttärelle mekon. Ensimmäiset lapsemme ovat poikia. Kun sitten vuosien päästä syntyi tytär, ompelin tämän mekon.

Olin saanut mekon valmiiksi ja jätin sen vielä ompelukoneen päälle ihasteltavaksi ja lähdin lenkille. Kun palasin, oli eräs pojistamme saksinut mekon helmaan rivin koloja. Ja tietenkään kangasta ei ollut enää jäljellä kun pieniä palasia. Jouduin siis tekemään paikat niistä palasista.

Mekkoa on kuitenkin pidetty kaikilla tytöillämme. Luulen, että kankaan kuvion pitäisi olla toisin päin, mutta mielestäni se oli parempi näin.

Olen antanut mekon vanhimmalle tyttärelle muistoksi lapsuudesta. Tänään tämä tytär täyttää vuosia. Onnea 19-vuotiaalle!

perjantai 9. huhtikuuta 2010

Sohva

Vielä viime kesän kuvia. Nyt haaveilen auringon lämmöstä ja vihreydestä, pelargonioista, kesästä!
Ostimme vuosia sitten Ikean ison kulmasohvan. Tietenkään en ymmärtänyt ostaa samalla vaihtopäällisiä. Malli oli vuosien aikana sen verran muuttunut, että sitten kun asia oli ajankohtainen, tähän malliin ei enää ollut päällisiä myytävänä. Kyllä harmitti. Eihän sitten muu auttanut kun tehdä ne itse. Eurokankaasta sain tilattua vesipestävää verhoilukangasta. Halusin todellakin sellaista, jonka voin itse pestä, sillä poikien vauhdissa pesun tarvetta tulee tämän tästä.

Vanhimman tyttäremme kanssa kaksi päivää ompelimme, ja sohva sai uuden ilmeen. Käsinojien suojaksi ompelin Olivasta ostetusta ruutukankaasta irtosuojat. Lopputulos oli mielestämme oikein kiva.
Nyt on sitten vuorossa olohuoneen tapettien vaihto. Olemme olleet tyytyväisiä 15 vuotta sitten valitsemaamme rauhalliseen tapettiin. Elämisen jäljet kuitenkin näkyvät... Olen ajatellut jotain samanhenkistä, vaikka nyt onkin tarjolla vaikka kuinka ihania kuvioita ja värejä. Saattaa olla, että niihin kyllästyisin nopeammin. Tähän vanhaan en ole vielä ehtinyt kyllästyä ollenkaan.



torstai 8. huhtikuuta 2010

Kevättä ilmassa

Kevät tulee vaikka lunta pihassa vielä on paljon. Aurinko houkutteli muistelemaan viime kesää ja ompeluksia. Kesäisin innostun ompelemaan laukkuja itselleni ja ystäville tuliaisiksi. Kankaina käytän tilkkuja, jotka ovat juuri laukun kokoisia.



Minusta on ihana kuivattaa pyykkiä ulkona. Pyykkipojille ompelin kätevän pussin samoista tilkuista kun laukut.

Piha on myllätty salaojaremontin vuoksi. Yhtäkkiä muistin, että ihanat lumikellotkin on kaivettu ylös. Mutta ei hätää, pojat löysivät eräästä sorakasasta osan lumikelloista. Onneksi ne ovat tallessa!

Aurinkoisia kevään päiviä!


lauantai 3. huhtikuuta 2010

Hyvää Pääsiäistä!

Viime viikolla aurinko lämmitti jo niin paljon, että saatoin istua pihalla pistelemässä. Ihanan rentouttavaa se on. Joku on sanonut, että monet huolet tuntuvat pienemmiltä kun niitä miettii neula kädessä! Pistelin ruusun pellavalle, malli on De fil en aiguille-lehdestä vuodelta 2008.
Pussukan ompelin antiikkiliikkestä ostetusta lakanasta. Lakana on varmaan aika vanha, kangas on kudottu kahtena kapeana osana ja ommeltu sitten yhteen käsin ihanilla pienillä pistoilla.

Pääsiäiseen kuuluvat keltaiset narsissit. Ne aivan hehkuvat kevään riemua.


Eskarissa oli tehty suloinen kukko. Poika oli todella innoissaan, kun oppi helposti pykäpistot. Sitä iloa oli ihana seurata.




Vähän vanhempi poika oli tehnyt koulussa myös pääsiäisaskarteluja. Kevään värejä tässäkin.
Riemullista Pääsiäisen juhlaa!



maanantai 29. maaliskuuta 2010

Nukelle

Kevät keikkuen tulevi.. Välillä on ihanan aurinkoista ja lämmintä ja sitten taas sataa lunta, kuten juuri nytkin. Odotamme jo kovasti lumien sulamista ja pääsyä pihatöihin. Syksyisen salaojaremontin jäljiltä saammekin laittaa pihan uusiksi.
Villapaita etenee hitaasti, nyt olen hihoja kutomassa. Menita outletista löysin heräteostokseksi ihanan monivärisen langan. Se näytti ihan nuken peitolta, joten sellainen piti kutoa rentouttavana välityönä. Lanka on akryyliä, jota en yleensä osta, mutta nyt oli niin kiva, että oli ihan pakko...


perjantai 5. maaliskuuta 2010

Ompelua

Ihanaa kevät taitaa olla tulossa! Aurinko paistaa ja jo vähän lämmittää ja hanget hohtavat. Lunta on tänä talvena riittänyt. Ja lumitöitä myös.. Sen vuoksi käteni eivät nyt kestä kutomista ja pistelyä, pieni lepo auttaa ja sitten voin taas jatkaa käsitöitä.
Ompelu onnistuu, ihania Eurokankaan (edullisia) veloureita olen ommellut paidoiksi ja verkkareiksi. Housuja en edes ehtinyt kuvata kun menivät suoraan käyttöön! Vaaleampi paita on ommeltu Ottobre-shopista kauan sitten tilatusta joustofroteesta.



Eurokankaassa pojat innostuivat tästä vauhdikkaasta kankaasta ja saivat siitä huoneeseensa verhot.
(Keväthanget taustalla joten kuvan laadussa toivomisen varaa)

perjantai 19. helmikuuta 2010

Lahja

Sain miniältäni lahjaksi ihanan kirjan "Kretongista printtiin, Suomalaisen painokankaan historia", toimittaneet Kirsi Niinimäki ja Marjo-Riitta Saloniemi.

Kirjasta löytyvät kaikki nostalgiset kankaat ja myös tämänpäivän malleja. Lisäksi mielenkiintoista tietoa suunnittelijoista ja tehtaista ym. Paljon luettavaa ja ihasteltavaa!





tiistai 9. helmikuuta 2010

Ompelua

Pitkästä aikaa innostuin ompelemaan. Pieni pojantytär saa pirteän paidan, kangas muistuttaa tunnettua merkkiä, mutta on Eurokankaasta.



Samasta paikasta löysin ihania joustoveluureja. Poju sai housut ja hupparin. Isommatkin pojat innostuivat tilaamaan samanlaisia housuja. Vielä odottaa myös raidallinen kangas, varmaan ompelen siitä paitoja. Kaikki kankaat Eurokankaasta, joka yllätti iloisesti myös hinnoillaan, 9e-14e/metri.


Minua pyydettiin ompelemaan myyjäisiin pussukoita. Se oli oikein hauskaa ja aika nopeaa puuhaa. Kauppakin näytti käyvän..
Villapaita etenee. Lanka on oikein ihanaa kudottavaa, todella pehmeän tuntuista. Katsotaan, jos valmista tulisi jo tälle talvelle!



maanantai 1. helmikuuta 2010

Villapaitoja


Uudessa Suuri Käsityölehdessä oli ihana vanhanaikainen kaarrokevillapaidan ohje. Innostuin siitä heti. Paksu lanka ja paksut puikot, se sopii minulle - on mahdollista, että joskus tulee valmista..
Langat ostin Menita outletista Espoosta. Mikä ihana kauppa! Täynnä toinen toistaan houkuttelevampia lankoja ja värejä. Onneksi minulla oli ohje mukana niin ei tullut heräteostoksia. Lankana tässä mallissa on Marks&Kattens Eco ull. Ihana pehmeä ja mukava kutoa. Lehden mallissa värit olivat oranssi tai vihreä mutta minä valitsin luonnonvärit harmaata ja ruskeaa.

Edellisen kerran kun innostuin kutomaan villapaitaa sain sen myös nopeasti valmiiksi. Tämäkin taisi olla Suuri Käsityölehti-malli. Langan väri pojan valitsema.



Ja lumitilanne meillä sen kun paranee. Lisää on vielä luvattu. Todellinen valkea talvi!