tiistai 10. elokuuta 2010

Omenoita

Tänään oli viileämpi päivä, vain +20 astetta. Omenapuista oli pudonnut jo muutamia omenoita, vähän raakoja ja kirpeitä. Niistä teimme loppukesän ensimmäisen omenapaistoksen.

Omenapaistos

4 isoa omenaa
2-3 rkl fariinisokeria
kanelia
100g voita
1dl sokeria
2dl kaurahiutaleita

-kuori omenat ja viipaloi ne vuokaan
-ripottele päälle fariinisokeri ja kaneli( laitoin vain kanelia runsaasti)
-sulata voi
-sekoita voisulaan sokeri ja kaurahiutaleet
-levitä seos omenoiden päälle
-paista 200 asteessa 20-25 min.


Tarjoa vaniljakastikkeen kanssa
-helppo vaniljakastike: 1dl maustamatonta jogurttia ja 1tl vaniljasokeria sekoitetaan



Pieni pojantytär on ollut aurinkonamme viime päivinä. On ihanaa kun tyttö haluaa mummin syliin ja hoitoon!
Sateella oli hauska leikkiä vesirännin alla.

maanantai 9. elokuuta 2010

Tuliaisia

Tytär tuli eilen kuukauden Amerikanlomalta ja laukuista löytyi tuliaisia vaikka kuinka paljon. Sain mm. aivan ihanan ristipistolehden. Siinä on todella houkuttelevia malleja, vaikka tuo kansikuvan taulu Count your blessings.


Ajattelin tehdä nuorelle morsiamelle vanhanaikaisen kihlalahjan, nimikoidut astiapyyhkeet. toivottavasti hänelle on niistä iloa ja hyötyä.



Pojat ovat toden teolla innostuneet pistelystä, tässä 8-vuotiaan taidonnäyte.


Vadelmia on kerätty poikien kanssa. Ja tietenkin heille piti keittää Muumimamman vadelmahilloa. Sitä on kiva syödä lettujen kanssa sateisina syyspäivinä.




Kiitos vielä Irmeli, sain nämä sarjasaipot kukkimaan! Väri ei nyt näytä kuvassa oikealta, tässä se on liian haalea. Näitä kylvän myös ensi keväänä.
Minulla on ollut teknisiä ongelmia tietokoneen kanssa. Kiitos kaikille kommenteista! Haaste on edelleen voimassa, yksi mahtuu vielä mukaan, ohjeet alempana postauksessa "Haaste".
Kaunista elokuuta!




sunnuntai 8. elokuuta 2010

Aamun rauhaa

Viime aikoina olen usein ajatuksissani palannut ihaniin lomaviikkoihin mökillä. Siellä oli rauhallista ja onnellista kaikkien rakkaiden kanssa.
Aamuisin oli kiva herätä aikaisin, muut vielä nukkuivat kun join aamukahvia laiturilla. Aurinko lämmitti heräävää luontoa.





Silloin oli aikaa kaikessa rauhassa katsella vaikka hiekanmuruja ja veden liikkeitä.



Maisemakin on aamunraikas.



Aamuauringossa piharakennuksen kauniit kaaret kertovat tarinoita vanhoista ajoista.




Pihan tuoksuvista ruusupensaista keräsin lehtiä ja kuivasin ne talven kylpyihin.





Perjantaina oli meidän hääpäivämme, 27 yhteistä vuotta. sain mieheltäni aivan ihanan kukkakimpun. Rakkaat kiitokset näistä vuosista!
"Me riemun, tuskankin matkalla jaamme, kun meidät vaihtuvat vaiheet näin kohtaa. Me onnen lahjaksi sydämeen saamme..."






perjantai 23. heinäkuuta 2010

Kesäpuuhia


Mökkijärvessä kasvaa lumpeita ja ulpukoita. Muistin, että lapsena teimme ulpukoista kaulakoruja. Nyt vuorostaan omat lapseni tekivät niitä.









Pojat ovat innokkaita kalamiehiä. Välillä virvelöidään, välillä ongitaan, yhdessä ja yksin. Saa rantavahti olla valppaana koko ajan...





Pojat innostuivat tekemään tauluja, 8-vuotiaan mopo




ja 10-vuotiaan kalastustaulu.






Äitikin ehti välillä omiin puuhiin, tuloksena kesäkasseja.








Ja nyt kotipihalla marjat kypsyvät ja tiedossa punaherukka-vadelmamehua ihan niinkuin Muumilaaksossa.







torstai 22. heinäkuuta 2010

Haaste

Otin osaa haasteeseen mizyena-blogissa. Tässä on tarkoitus lahjoittaa jotain itse tehtyä. Mizyena lahjoitti kolmelle ensimmäiselle haasteen vastaanottaneelle itse tekemänsä postikorttisarjan.

Minä laitan nyt haasteen eteenpäin. Jos olet valmis jatkamaan haastetta omalta osaltasi, niin lahjoitan kolmelle ensimmäiselle itse ompelemani kesäkassin. Sinulla on sitten vuosi aikaa laittaa haaste eteenpäin. (Minä tietenkään hätäisenä ihmisenä en malttanut kun pari viikkoa..)



Ensimmäinen saa valita ensin kuvassa olevista kasseista, toinen toiseksi ja kolmas kolmantena.




Pelargoniat pitävät helteestä!

keskiviikko 21. heinäkuuta 2010

Lomaa

Vietimme ihanan helteisen parin viikon loman mökillä. Uimavalvojan tehtävä hoitui kivasti riippumatossa maaten. Kyllä itsekin uin paljon, vesi oli todella lämmintä.


Lapset tietenkin enimmäkseen viettivät päivät rannassa leikkien,


uiden ja kalastaen.



Ranta on nyt oikein mukava, viime talven aikana se on ruopattu ja laitettu hiekat.



Laiturin laitoimme loman aikana. Olen ollut vähän varovainen sen suhteen kun pojat ovat vielä niin pieniä. Heti alkoi Pojukin hyppiä laiturilta veteen.




Mökillä on ihana rauhoittua välillä vaikka lukemaan.






Tuntuu, että siellä myös on aikaa enemmän kiinnittää huomiota luonnon pieniin ihmeisiin.






Sain myös rentoutua käsitöiden parissa. Siellä ompelin pienen kummitytön peiton. Tuo ruusukangas oli niin ihanaa, että en voinut sitä vastustaa. Punaruutuinen kangas tekee mielestäni peitosta raikkaan kesäisen.







Kirjoin myös nimikirjaimet, toivottavasti nyt osuin oikeaan!








perjantai 9. heinäkuuta 2010

Kanttarellit

Ihanaa heinäkuun hellettä! Tänään pojat jo odottivat kesän ensimmäistä ukonilmaa, mutta se meni kauempaa ohi. Pelottavaa mutta kuitenkin jännittävää.
Ystävämme pyysivät meitä pienen suloisen tyttärensä kummiksi, ja sehän tietää tilkkupeittoa. Katselin jo kankaitakin jospa saisin sen pian ommeltua.




Kesän ensimmäiset kanttarellitkin löytyivät lähistöltä. Pojilla oli työnjako, toinen keräsi sienet ja toinen leipoi piirakan porvoolaisen Helmen ohjeella. Se löytyy kirjasta Leivonnaisten helmiä vanhasta Porvoosta.


Vanha neilikkaruusu kukkii. Tänä vuonna näyttää olevan todella paljon kirvoja. En ole juuri jaksanut niitä häätää pois, mutta onneksi kukkia tulee kuitenkin.


Pihastamme löytyy myös muita ihania ruusuja, kaikkia en edes ehtinyt kukassa nähdä kunnolla tänä kesänä. Osa on jotain vanhoja lajikkeita, jotka kukkivat hyvin lyhyen ajan.



Valkoinen jasmike levittää hurmaavaa tuoksuaan varsinkin illalla.
Nautitaan lämpimistä päivistä!




keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Mustikoita

Vaikka asumme suuressa kaupungissa ympäristömme on hyvin luonnonläheinen. Saamme marjat ja sienet ihan pihapiiristä. Eilen kuului ensimmäinen riemuhuuto: mustikoita! Ja niitä on jo kerätty ja maisteltu, vaikka vähän punertavia vielä osa on. Jopa piirakka saatiin tänään.



10- ja 11-vuotiaat pojat leipoivat keräämistään mustikoista piirakan. Meillä on helppo ja herkullinen resepti.

Mustikkapiirakka

2 lasillista sokeria
4 lasillista vehnäjauhoja
3 tl leivinjauhetta
250g sulatettua voita

  • aineet nypitään muruksi
  • 1 lasillinen murua otetaan erilleen
  • jäljelle jääneeseen muruun lisätään

1 muna

1 lasillinen maitoa

  • taikina levitetään uunipellille(tästä tulee pellillinen)
  • päälle mustikoita ja sokeria hiukan (tai puolukoita, omenoita, lisäksi voi laittaa rahka- tai kermaviiliseosta)
  • lopuksi erilleen otettu muruseos ripotellaan päälle
  • paistetaan 200 asteessa n puoli tuntia
  • lasillinen on tässä reseptissä 2,5dl



Kesään kuuluu myös mattojen pesu. Mukavinta se on mökin pihalla auringon paahtaessa, mutta kyllä kotonakin onnistuu.


Pojat innostuivat tekemään käpylehmiä, possuja, vasikoita ja hienoja aitauksia ja navetoita.



Kukat ovat kasvaneet jo alkukesästä. Nautin niiden kauneudesta joka päivä.




Huomenna alkaa heinäkuu!





tiistai 29. kesäkuuta 2010

Keskikesän juhlaa

Olimme juhannuksena mökillä. Juhlistimme juhannusta liputuksella läpi juhannusyön. Pojat olivat ihmeissään, kun lippua ei laskettukaan illalla. Ihana kesä! Valoisaa, vehreää, värikästä. Lasten riemua, uintia ja kalastusta.


Portaille keräsimme kesän kukkia. Ämpäri löytyi mökin varastosta.


Ja kodassa savustettiin kalaa, herkullista! Ja iltaisin pihasaunan rentouttavat löylyt.


Ajattelin tehdä viime joulun pistelyt valmiiksi juhannukseksi. Löysin kuitenkin viime kesänä Kenkäveron käsityömarkkinoilta ostamani lankapaketin. Se olikin kesän sinistä ja innostuin kutomaan kalaverkkohuivia. Sitä on hauska ja nopea tehdä. Tytär ihastui väriin ja malliin ja varasi huivin itselleen. Lanka on Drops Vivaldi, pehmeä ja unelmankevyt mohairsekoitelanka. Puikot 6mm. Malli hyvin yksinkertainen, 2 oikein yhteen ja langankierto koko kerroksella. Väliin muutama kerros aina oikein-neuletta.
Pistelyihin pitää palata myöhemmin.