torstai 15. elokuuta 2013

Muistojen taulu





Miniäni antoi hääpukunsa minulle, että voisin ommella siitä tytölle mekon ja tehdä muutakin mitä haluan. Halusin jättää hänelle muiston puvusta, joten ensimmäiseksi tein siitä taulun.

Leikkasin puvusta hihan ja osan yläosasta sekä helman ja asettelin Ikean vitriinikehykseen.
















Tämän hortensian kuvasin elokuun alussa Imatralla. Siitä matkasta on hauskoja muistoja, joskus ehkä laitan kuvia sieltäkin.

Tänään paistaa aurinko!

keskiviikko 14. elokuuta 2013

Kesän käsitöitä



Tämä kesä olikin käsitöiden osalta aivan erilainen kuin olin ajatellut. Mutta hauskasti erilainen:) Minut hyväksyttiin jäseneksi mökkipaikkakuntamme käsityöläisten yhdistykseen. Sen myötä sain paikkakunnalta paljon uusia tuttavia, aivan ihania ihmisiä ja hienoja käsityöntekijöitä.

Ja mökillä mikä hauskempaa remontin lomassa kun istua laiturilla pistelemässä!






Ompelin pussukoita,






pistelin avaimenperiä,






näpersin jääkaappimagneetteja,








pistelin neulatyynyjä, myös ruusukuppeihin, mutta unohdin kuvata ne...







Virkkasin myös mattoja, se onkin hauskaa:)





Ja näitä kaikkia tein myyntiin käsityöpuoti Talvikkiin Pertunmaalle.






Talvikki on Pertunmaan kirkonkylässä. Siellä on myytävänä käsitöitä ja lahjatavaraa. Viikonloppuisin aivan ihania kotileivonnaisia. Myös luomuviljatuotteita on jonkin verran.

Pääsin myös muutamana päivänä myymään kaupassa. Se on oikein hauskaa:) Jatkossakin olen siellä myymässä silloin tällöin.







Päätin kesällä myös kokeilla, onko totta, että en saa selvää virkkausohjeista. Nytpä olinkin hiukan edistynyt, sillä ainakin tämä malli Mary Oljen vanhasta kirjasta onnistui.





Minulle kesän tärkein käsityöni oli veljelleni häälahjaksi tekemäni tyynyliinat. Ompelin ne pellavasta, kirjoin pienet kukkaköynnökset ja koristelin pitsillä. Nämä tein lämpimin ajatuksin.


Nyt odottavat vuoroaan pistelyt. Pelargoniamalliin ovat jo tarvikkeet valmiina ja vuodenaikapistelyt ovat myös odottamassa.


Työt ovat alkaneet ja samalla arjen rutiinit. Mukavia loppukesän päiviä! Nautitaan vielä kesän tunnelmasta (vaikka nyt sataakin kaatamalla...)!


torstai 8. elokuuta 2013

Lomalla




Ihana pitkä kesä alkaa kääntyä syksyä ja arkea kohti. Melkein koko kesän olemme olleet mökillä.





Aamu alkoi aina uinnilla joka säällä. On ihanan virkistävää karistaa unet silmistään järvessä. Tosin sadeaamuina pojat eivät halunneet uida, ettei vaan sade kastele;). Mutta minä uin!








Joka aamu nautin tästä maisemasta. Rauhallista ja levollista.









Elokuun alussa oli muutama sumuinen aamu. Silloinkin järvimaisema on kaunis. Oli ihmeellistä uida kun maisema oli kutistunut aika pieneksi...














Pojat nauttivat kalastamisesta. Välillä kalastettiin veneestä,









välillä omatekoiselta lautalta,










ja välillä laiturilta.









Ja sitä riemua, kun sai kaloja! Välillä saaliin sai Bertta-kissa, välillä kalat paistettiin pannulla nuotiolla tai savustettiin.









Pelkkää rentoutumista kesä ei ollut, mökillä on ollut suuri remontti menossa. Mutta paljon saimme valmista aikaan, kohta pääsemme loppusiivoukseen ja sitten juhlimaan!









Kesääni kuului myös käsitöitä ja muuta hauskaa, niistä myöhemmin.

Kauniita elokuun päiviä!

perjantai 5. heinäkuuta 2013

Heinäkuussa



Ihana marja-aika on alkanut! Olemme poimineet ihan pihapiiristämme mustikoita jo paljon.. Tänään haimme myös mansikat. Heinäkuun herkku on jäätelö ja tuoreet marjat:)





Automatkoilla olen kutonut pirteitä sukkia. Lanka on 7veljestä.






Nyt on kaikenlaista puuhaa niin paljon, että pistelyt ovat pieniä. Mutta odotan, että pääsen pistelemään Eilalta saamiani vuodenaikamalleja ja Marin lähettämää ihanaa pelargoniaa.



Ihania marjaisia kesäpäiviä toivotan Sinulle, joka tätä luet!

keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Kesäistä



Taulu valmiina. Kehys on jälleen Ikeasta. Ajattelin tosin ensin tummanruskeaa kehystä, mutta enpä nyt kaapistani sellaista oikean sävyistä löytänyt:)
Tämän olen pistellyt pellavalle, ruusut Atalien langalla 'Camelie', lehdet Atalien 'Mousse' ja kirjaimet ja kehykset Crescent Coloursin 'Cappuccino'.







Kesäisiä ompeluksiakin olen tehnyt.









Neilikkaruusu kukkii. Ja taas ihana uutinen: mustikat ovat kypsyneet! Kun kotiuduimme mökiltä, pojat lähtivät heti metsää tutkimaan. Ja saatiin sitten herkutella mustikkarahkalla ja mustikkapiirakalla. Vielä eivät kaikki marjat ole tietenkään kypsyneet, joten poimureilla ei vielä pääse keräämään.








Uusi tuttävuus Diana kukkii kauniisti. Tämän sai tytär lakkiaisjuhlassa, mutta minä saan sitä ihailla kun tytär kiertelee kesämatkoillaan.









Oven vieressä on meillä ollut koristelinnunpönttö. Tänä keväänä siihen sitten yllättäen löysi sinitiainen. Jouduimme siirtämään pöntön pois oven vierestä. Pesintä on sujunut hyvin kuistilla kaikesta elämästä huolimatta, linnut ovat poikasiaan ruokkineet ja välillä on sieltä kuulunut kova piipitys.










Nuorin tytär toi kauniin miljoonakellon, tässä on kiva sekoitus värejä.

Tänään lämpömittari näyttää varjossa +30 astetta:)

Lämpimiä kesäpäiviä!

maanantai 24. kesäkuuta 2013

Juhannus mökillä



Ihana juhannus, keskikesän juhla! Vietimme juhannuksen mökillä. Lippu nostettiin aattona ja laskettiin perinteisesti vasta juhannuspäivän iltana.
'On kesän kirkas huomen..'
Aurinko paistoi, ilma oli lämmin, kukkien tuoksu, kesän tuoksu!








Juhlimme 8-vuotiaan syntymäpäivää juhannusaattona. Poika pääsi syntymäpäivälahjaksi isän kanssa ostamaan virvelin. Sitä riemua, kun ensimmäinen hauki nousi!










Juhannusaattoon kuuluu tietenkin sauna. Ja maailman paras sauna on mökillä! Vesi nostetaan pihan kaivosta ämpärillä ja lämmitetään padassa.











Juhannuksen aikaan osui myös täysikuu.








Pojat soutelivat vielä puolenyön aikaan kesäyön valoisuudesta nauttien.









Mökillä on iso remontti menossa, onneksi nyt loppusuoralla. Tällä hetkellä keittiö on pihalla, ruoka valmistuu grillipaikalla. Siinä keitimme perunat, paistoimme pihvit ja kalat ja tietenkin letut:)







Pistely oli myös mukana, tämä kiva malli, josta Irmeli antoi ystävällisesti linkin. Tämä oli mukava ja nopea pistellä, sain juhannusaattona jo valmiiksi tämän. Kehystän sen taas tauluksi ja laitan kuvan myöhemmin.








Mökin rannasta nautin aina. Aamuisin kävin aamu-uinnilla, päivällä muuten vaan uimassa. Aina kun töiden lomassa tuli kuuma tai pölyä, uimaan.. Ja pojat tietenkin suunnilleen asuivat vedessä, kuopuskin on oikea vesipeto:)

Illan tyyni järvi on niin rauhoittava.

Nautitaan kesästä, valosta, lämmöstä!

lauantai 15. kesäkuuta 2013

Tauluja






Löysin pitkän etsimisen jälkeen sopivat kehykset näihin pistelyihin. Kehykset olivat hopeanväriset, mutta ne eivät sopineet mielestäni. Maalasin siis kehykset kahden valkoisen värin sekoituksella. Tänään sain lopulta taulut valmiiksi.

















Leppoisaa lauantaita! Kohta saunaan ihanan tuoksuvan vihdan kanssa:)

perjantai 14. kesäkuuta 2013

Farkkuja



Aamupäivällä järjestelin vähän kaappeja ja käsiini sattui pino vanhoja farkkuja. Olen säästänyt niitä ja odotellut inspiraatiota. Tänään se sitten iski! On sadepäivä, joten on hyvää aikaa ommella.
Leikkasin palat samankorkuisiksi, mutta ne ovat eri levyisiä, koska joukossa oli sekä aikuisten että lasten housuja. Ja sävyjäkin oli monia.







Mukaan otin pari taskuakin. Tämä on yläasteelle siirtyvän pojan päiväpeite.









Olen jo muutama vuosi sitten pistellyt hänelle kirjaimen. Löysin tuollaisen vauhdikkaan mallin, johon itse kehittelin ongen, koska eräs pojan lempiharrastuksista on kalastus. Nyt muistin tuon pistelyn ja se sopiikin tähän peittoon kivasti.










Reunoiksi leikkasin lahkeet niin, että sain valmiit päärmeet niistä:). Siispä helpolla pääsin. Aikaa tähän meni ideasta valmiiseen peittoon muutama tunti;).











Äsken herkuttelimme vohveleilla, joita vanhempi poika paistoi oikein kunnon pinon.
Tällaista sadepäivää meillä on vietetty.

Nautitaan kesästä, satoi tai paistoi!

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Kirpputorilöytöjä





Tänään kulutin aikaani mukavasti sillä aikaa kun autoni jonotti katsastukseen. Menin läheiselle kirppikselle. Sattumalta rakas ystäväni tuli sinne samaan aikaan. Meillä oli todella hauska ostoskierros. Löysin aarteita, mm tämän ihanan ruusuisen ristipistokuvioidun liinan. Se on siis painettu, ei kirjottu. Pieni pätkä vanhaa pitsiä ja kaunis lautanen.







Lisäksi muutakin tarpeellista. Laseja, niitä menee rikki enemmän kuin ehtii ostaa... Puinen lokerikko pienille aarteille. Siellä olisi ollut myös iso aito kirjapainon vanha kasti, mutta otin tämän pienen. Paikalle sattui myös herra, joka kertoi hauskan tarinan kirjapainomuistoistansa.
Kakkuvuoka, onko niitä koskaan liikaa, varsinkin kun hinta oli 2,80e ja on iso irtopohjavuoka...
Ja kaiken huippuna ostin hyväkuntoisen kitaran, ystäväni opettaa minua soittamaan sitä! Siis uusi harrastus näin kesän alkajaisiksi:)









Ennen juhlia ehdin myös ommella sohvan tyynyihin kesäiset päälliset. Kukkia tietenkin:)









Pihalla kukat kukoistavat. Mieheni teki pöytäryhmän alle leveistä koivulaudoista pihaterassin. Monena päivänä olemme syöneet tai kahvitelleet ulkona. Tänään on pitkästä aikaa sadepäivä.
Otanpa pistelyn esille!