tiistai 24. kesäkuuta 2014

Kesäherkkuja





Kesän ensimmäiset kanttarellit! Sateisen kesäkuun iloa:). Ilma on edelleen ollut hyvin kolea. Lämpöä on ollut alle +15 astetta. Eilen ei sentään satanut. Mutta kesä on ja kesän herkut.





Kanttarelli-kermakastike. Nam. Pannulle voita, sienet, kevätsipulia. Paistetaan kunnes neste haihtunut. Lisätään kerma, haudutetaan hetken. Ripaus suolaa ja herkutellaan!







Monena talvena olen ostanut viherjauhetta. Nyt päätin kerätä sen itse. Nokkosia, voikukanlehtiä, vuohenputkea, tilliä, porkkananvarsia. Vielä aion lisätä basilikaa ja timjamia tuoksun vuoksi;). Ihanaa talviaamuina jogurtin päälle.





Ja oman kanalan munia. Ihanaa herkkua.







Alkukesän eräs herkku on raparperi. Harmi, että meidän raparperi ei kasvanut enää. Kaupan raparperista piirakka syntyi kuitenkin murupiirakan ohjeella. Pohjataikinan päälle haudutettua raparperi-omena-fariinisokeriseosta. Sen päälle kermaviiliseos ja päälle murut ja mantelilastuja.

Takana kesän kirpputorilöytö, ruusuinen kahvikannu. Mukana tuli myös kuppeja ja lautasia;).






Ihana rauhoittava keskisuomalainen maisema viime viikonlopulta.







Kesäyön tunnelmaa. Matkalla mökille puolenyön maissa. Aurinko kultaa puunlatvat, samalla pisaroi sadetta. Hiiren häät!
Näitä tunnelmia säilön mieleeni talven pimeitä aikoja varten.







Napoleon vahtii kanalaumaansa. Kyllä on hauska seurata näiden touhua. Pihalla kuoputetaan ahkerasti. Jos joku kana menee kauemmas, Napoleon huolestuu ja potpottaa niin kauan, että kana löytyy. Joskus se on tullut portaille asti pyytämään etsintäapua:).


Hyvää kesäkuun loppua!




maanantai 16. kesäkuuta 2014

Mökillä



Ihania kesäpäiviä mökillä. Sää on ollut vaihtelevaa, välillä aurinkoa, mutta melko viileää. Siitä huolimatta olen uinut monta kertaa päivässä.



9-vuotiaan kasvimaalla kukoistaa. Salaatit on kohta syöty, onneksi uutta on tulossa. Olen iloinen siitä, että poika on tästä innostunut. 





Ruusut kukkivat. Olen taas kerännyt jalkakylpyyn tuoksuvia lehtiä. Ja ne ovat puhtaita ja myrkyttämättömiä.




Ruusupenkki on tuossa mökin vieressä takapihalla. Etualalla poikien ahkerasti käyttämä jalkapallokenttä. Tänään kävimme retkellä naapurikaupungissa ja ostimme uuden jalkapallon:).







Välipalaksi paistoin kasan lettuja.




Kun itse ehdin kahville, kasa oli jo pienentynyt...






Vintiltä löytyi ihana vanha lehti. Se on pieni, noin kokoa A5.






Muotia,




käsitöitä,




puutarhanhoitoa ja isoäidin neuvoja.


iki-ihana Kieku ja Kaiku.

Ilmeisesti tämä on mainoslehti näytteeksi uusille tilaajille.




Käsityökorissa on pelargoniapistelyn lisäksi pienet sukat uudelle lapsenlapselle ihanasta Dropsin alpakkalangasta.
Ja tietenkin lukemista.




Ihania kesän päiviä Sinulle!


Jos kuvat näkyvät erilailla, selitys on se, että tein tämän iPadilla.










maanantai 9. kesäkuuta 2014

Kesän käsitöitä





Ensimmäinen lomaviikko vietetty. Ja varsin juhlavasti, pääsin katsomaan vastasyntynyttä lapsenlastamme ja hänen sisaruksiaan. Mummin juhlahetkiä!

Kotona on vaihdettu huoneita pienen remontin kera. Nyt alkaa olla valmista, joten ehdin taas ajatella pistelyitäkin:). Kesän pistelyohjelmassa on iki-ihana pelargonimalli, jonka sain Marilta. Tilasin langat Kirjokkaasta ja ne tulivat sopivasti tänään kun remonttipuuhat valmistuivat.







Ajattelin myös pistellä pienen ruusumallin. Tähän inspiraation sain Irmeliltä.





Tilkkupeittojakin on tekeillä. Tämän pienen punasävyisen ompelin rakkaan pikkuveljeni tyttärelle. Lämpimiä ajatuksia pienelle ja vanhemmille.






Niityt vihannoivat!






Tänä keväänä ei jänis ehtinyt syödä unikoitani. Olen saanut nämä äidiltäni vuosia sitten, mutta harvoin olen nähnyt näiden kukkivan.








Linnun sain työkaveriltani kesän ja loman alkajaisiksi. Se pesii nyt orvokkien korissa.

Nautitaan kesästä, lämmöstä, tuoksuista, kukista... auringosta ja sateesta:)

tiistai 27. toukokuuta 2014

Kukkia, kukkia




Kevätkesä on kaunis! Omenapuut kukkivat ja tuntuu, että koko luonto kukkii. Kielot tuoksuvat, lemmikit loistavat hennon sinisinä. Joka päivä löytyy uutta ihasteltavaa luonnosta.






Ompelin tilauksesta pienen laukun. Tähän mahtuu juuri puhelin ja rahapussi. Kankaaksi löysin kukkia:). Vuorikangas on valkoinen.








Tässä yritys saada pienten poikien vuoteet petatuksi aamuisin. Ostin valmista tikkikangasta. Kulmat ompelin valmiiksi samoin kuin valmislakanoissa. Nyt peite on helppo vetää patjan yli ja lopputulos on siisti. Pojat tykkäsivät näistä.













Niinkuin varmaan tuosta päiväpeitekuvasta näkyy, meillä löytyy jalkapalloharrastajia. Juhannuksena 9 vuotta täyttävällä pojallamme oli kaverisynttärit. Kakuksi tein suklaapiirakan, jonka koristelin jalkapallokentäksi. Oli kuulemma hieno kakku:).







Mökillä on jo ihan kesä. Vai onko siellä aina kesä... Järven vesi oli viikonloppuna jo niin lämmintä, että uimme monta kertaa päivässä.









Kukkia, kukkia...










Kanatarhamme komistukseksi tuli Napoleon-kukko. Se on syntymäpäivälahja miehelleni. Ja onkin niin mainio kukko, että! Kiekuu aamuisin ja yleensä myös päivisin...









Aamiaisherkkua omasta kanalasta, mikä sen parempaa! En ole vielä näistä leiponut, kaikki on tullut syötyä.









Kesällä laitan aina yöpöydälle tuoksuvia kukkia. Ensin oli kielokimppu ja nyt vuorossa kauniit syreenit. On ihana nukahtaa ja herätä kukkien tuoksuun.


Ilma on tänään viilennyt kovasti. Siitä huolimatta on kesä!


Kukkaisia päiviä!

lauantai 17. toukokuuta 2014

Kevään vihreää




Aurinkoista huomenta!

Käsityöt ovat jääneet nyt vähän kananhoidon varjoon:). Löysin lehdestä kivan koukkuamisohjeen. En ole tuota koskaan aiemmin kokeillut. Se onkin ihan helppoa ja todella hauskaa. Tuo pinta on kaunis. Teen tästä tiskirätin:).






Toukokuun alku on ollut aika viileä ja sateinen. Eilen illalla aurinko paistoi ja ilma tuntui lämpimämmältä. Huomasin, että mustikka kukkii jo. Se on minulle alkukesän merkki.







Koivun lehdet ovat kauneimmillaan, kevään vihreä on niin herkkä ja raikas.








Lupiinin lehdet ovat kuin tähtiä, niin kauniita. Kyllä luonnossa on niin paljon ihasteltavaa!







Muutama vuosi sitten istuttamani hyasintti jaksaa vielä kukkia.
Meidän piha on kyllä melkolailla luonnontilainen. Pojat ovat sieltä kaivaneet kanoille matoja. Kyllä kauhistuimme, kun huomasimme, että iso osa puutarhaa on kaivettu ympäri.. No, onneksi olemme suunnitelleet vähän pihan ja puutarhan kunnostusta. Jospa saisin pienen kasvihuoneenkin. Tomaatintaimet ovat jo aika komeita, tänään vien ne ensimmäisen kerran ulos.






Ruusu, Hertta ja Kielo ovat munineet joka päivä. Kyllä aamiaisella on juhlaa syödä omien kanojen munia:).
Kanojen puuhia on mukava seurata. Ne pitävät pientä potpotusta ja kaivelevat maata. Tänä aamuna olin jo varhain ruokkimassa kanoja. Korpit ja harakat pitivät palaveria lähipuissa. Yhtäkkiä kaksi peuraa asteli hiljakseen lähelleni, ne söivät heinää ja pensaiden lehtiä kaikessa rauhassa. Sain katsella niitä aika kauan, ennenkuin huomasivat minut. Aurinko paistoi, oli rauhallista ja levollista. Ihana aamun aloitus!






Kanat tietävät jo, että kun pojat tulevat lähelle, on luvassa herkkuja:)


Hyvää viikonloppua!

maanantai 12. toukokuuta 2014

Mummi kanasensa niitylle ajoi...



Muutamia viikkoja sitten 13-vuotias poikani alkoi rakentaa pihalla jotain salaperäistä. Siinä oli tuumailuja isojen veljien kanssa. Sitten eräänä päivänä hän kysyi minulta, haluaisinko kanoja. Voi ihanuutta! Olen jo vuosia haaveillut omasta pienestä kanalasta.

Olemme aika hartaasti lukeneet Kirsti Hassisen kirjaa 'Omat kanat, omat munat'. Se on todella kaunis kirja. Ja lisäksi todella hyvä tietopaketti kanoista ja niiden hoidosta. Kiitos vaan Maatiaismuori Kirsti tästä kirjasta!






Äitienpäivän aattona poika sitten soitti kanatilalle ja tilasi kanat ja kävi miehen kanssa ne hakemassa. Voi sitä iloa! Ruusu, Hertta ja Kielo kotiutuivat heti. Niitä on todella mukava seurata.
Hassisen kirjasta löytyivät myös kaikki viranomaisohjeet kanojen pitoa varten.

Aamulla on hauska herätä, kun ohjelmassa on ihan ensimmäisenä kanojen ruokinta. Ihan olin vähällä myöhästyä töistä tänään, kun aika kului kanojen touhuja seuratessa:)







Ja sitä riemua, kun eilen löytyi ensimmäinen muna. Sain syödä sen tänään aamiaiseksi:)







15-vuotias poikani oli aivan itse tehnyt minulle kaulakorun. Ja lempiväreissäni!








Nuorimmat olivat tehneet ihania äitienpäivälahjoja koulussa.







10-vuotias oli tehnyt tyynynpäällisen. Nämä ovat niin ihania ja hellyttäviä lahjoja.








Vanhemmat lapsetkin tietävät, mistä äiti ilahtuu:)








Äitienpäivän kukkia.








Oikein hyvää viikonalkua! Täällä nautitaan kanojen touhuista:)