sunnuntai 7. helmikuuta 2021

Helmikuista talvea




Helmikuu on tuonut kauniit talviset päivät. 
Pakkaspäivinä lämmittää juuri valmistunut Riddari-villlatakki.
Aloitin tämän loppiaisen jälkeen ja sainkin aika nopeasti valmiiksi.







Monena aamuna ehdin kutoa ennen töihin lähtöä, se oli mukava rauhallinen hetki ennen kiireistä työpäivää. Lankana tässä on Lettlopi. Väreiksi valitsin lämpimän punaisen lisäksi tummempaa harmaata, mustaa ja valkoista.









Kaarroke valmistuu nopeasti, tekee mieli aina jatkaa seuraava ja seuraava kerros.







Kudoin tämän pyöröneuleena, koska minä teen kuvioneuleen mieluiten ilman nurjia kerroksia. Ja koska tästä tein villatakin, neule piti leikata keskeltä auki.
 Virkkasin keskisilmukan molemmin puolin ylhäältä alas vahvikkeen. Ohjeita tähän löysin kivasti netistä.






Virkkauksen jälkeen keskellä on selvästi näkyvissä kohta, josta leikataan.






Kyllä silti vähän jännitti tarttua saksiin :) Mutta hyvin tämä sujui.






Lopuksi vielä kudoin nappilistat. Valitsin napeiksi kauniit kevyet metallinapit. 
Ja valmista! 








Lunta on enemmän kuin vuosiin!

 





Runebergin päivän kunniaksi leivoin runebergintorttuja. Tämä on yksi kevättalven perinteistä. Minun reseptissäni on korppujauhoja ja mantelirouhetta.










Moniin vuosiin ei ole päässyt potkuttelemaan, mutta nyt onnistuu! Kävin useamman kilometrin lenkin ihanassa aurinkoisessa pakkassäässä. Aivan kuin ennen lapsena :).


Aurinkoisia pakkaspäiviä Sinulle!

 

sunnuntai 24. tammikuuta 2021

Talvi on tullut




Talvi on tullut! Lunta tulikin sitten kerralla reilusti. Toini-myräkkä muutti maiseman kerralla talviseksi.
Viime tammikuussa pihallamme kukkivat orvokit:).
Nyt sitten saikin kahlata kunnon hangissa ja lumitöissä kunto pääsee kohenemaan.











Lyktan-lapaset valmistuivat. Osallistuin joululomalla yhteisneulontaan. Sainkin nämä valmiiksi aiotussa ajassa. Aluksi malli tuntui hankalalta, mutta työn edetessä se helpottui. Ja nämä ovat kauniit! Tein nämä miehelleni ja aion tehdä itselleni samanlaiset punaisena.
Nyt on puikoilla islantilaisneule, siitä myöhemmin lisää.








Jouluherkut syötiin, mutta vielä leivoin piparisen maustekakun ja pikkuleipiä. Kakku on ihanan pehmeä ja tuoksuva, pikkuleivät ovat äitini perinteiset hilloviipaleet.








Nyt ovat maisemat kuin Lapista! Piti oikein kahlata metsään paikkaan, jossa ihailen auringonlaskua. Ja kyllä kannatti, oli uskomattoman kaunista. Mutta näytti siltä, että eläinten oli hankala liikkua, jälkiä oli paljon vähemmän kuin yleensä.








Töissä joudumme pitämään maskia koko ajan. Virkkasin Marttojen ohjeella korvansäästäjän. Kylläpä helpotti oloa. Mutta toivon kyllä kieltämättä kovasti, että näistä pääsemme eroon ja voimme taas nähdä toistemme kasvot ja ilmeet.





Tänään aamukävelyllä oli harmaata ja kosteaa. Paju kukki jo reitin varrella. Silti oli kiva talvinen sää. 

Tammikuu on jo lopuillaan. Miten tämä alkuvuosi hujahtaakin niin nopeasti. Nyt nautitaan lumesta ja talvesta!

Ihania talvisia päiviä Sinulle!



 

torstai 31. joulukuuta 2020

Vuoden viimeinen



Vuoden viimeinen päivä. Miten se aika taas on niin nopeasti mennyt! Mutta vielä ehdin yhden päivityksen kirjoittaa:)

Lomalla mökillä. Neuleita, pistelyä, ompelua, ulkoilua ennen kaikkea ja tietenkin avanto nyt, kun jäät sallivat.

Innostuin osallistumaan yhteisneulontaan, Kammeborniaknitalong. Mallina nämä Lyktan-lapaset. Näitä onkin kiva neuloa, mallikerta on mukavan sujuva. Lankana Rauma finull ja Louhittaren luolan Väinämöinen.


 



 

Mökillä on ihana nauttia luonnon rauhasta. Päivän valoisa aika on lyhyt, mutta lyhdyn kanssa näkee vähän hämärämmässäkin.






Perinteinen joulupistely, tällä kertaa kiva joulukuusi. Malli on Crocette a coco- blogista. Tämä on osa suurempaa mallia, mutta aion tehdä tästä kuuseen koristeen.






Kudoin myös adventtisukat Annikan mallilla. Tämä on hauska, jo perinne. Jokaisena adventtina tulee uusi osa. Heräsin aina maanantaisin aikaisin, että ehdin tehdä pätkän ennen töihin lähtöä:). Kudoin molemmat sukat samanaikaisesti, sitten olikin kätevästi sukkapari valmiina.








Tässä osa joululahjoiksi tekemistäni lapasista ja sukista.





Sain myös valmiiksi miehelleni Dalur-paidan. Lankana Alafosslopi. Hän valitsi samat värit kuin minun paidassani, mutta tummemmat sävyt. Näille paidoille onkin ollut mökillä käyttöä.





Poika teki tämän vuoden piparitalon. Mallina on mökin pihasauna. Tästä tuli todella upea!








Olen jo pitkään etsinyt seimihahmoja. Syksyllä satuin näkemään Keramiikkapaja Kruukun kuvia ja ihastuin heti. Tuon tallin teki mieheni mökiltä löytyneestä vanhasta laudasta. Tähdeksi sopii kivasti pieni piparimuotti. Tästä seimestä tuli kerrassaan ihana.





Talven ihania nautintoja, avanto. Varsinkin lenkin jälkeen on todella hienoa virkistäytyä raikkaassa vedessä. Joskus aiemmin en voinut kuvitellakaan meneväni avantoon, mutta nykyään se kuuluu talveeni. Tänään juhlin myös syntymäpäivääni pitkällä kävelyllä talvisessa luonnossa ja sen jälkeen avannossa. 

Oikein hyvää ja onnen täyteistä uutta vuotta Sinulle! Onni löytyy pienistä asioista:)

(ps, kuvat olen ottanut puhelimella)

maanantai 7. syyskuuta 2020

Alkusyksyä ja neuleita




Onpas pitkä aika edellisestä päivityksestä. Kevät oli aika kiireinen erilaisen etätyökokemuksen vuoksi, en juuri ehtinyt ja jaksanut blogia ajatella. 
Kesä oli ihana ja rentouttava, laitanpa ehtiessäni tännekin muistiin kaikkea, mitä kesä toi tullessaan
Syksy on ovella, omenat tuoksuvat. Hilloa olen jo useamman kerran keittänyt, samoin omenapiirakkaa ja -paistosta on tehty ja syöty.





Kesällä sain kirjastosta vihdoin lainaksi Islantilaisia neuleita -kirjan. Siitä innostuinkin heti kutomaan muutaman pipon ihanasta Alafosslopi-langasta. Lanka on melko paksua, mutta ihanan pehmeää. Pipoista tulikin oikein kivat. Talven retkille nämä ovat nyt valmiina.






Sitten ajattelin kokeilla, saisinko tehtyä itselleni villapaidan. Olen tuollaisesta kaarrokepaidasta haaveillut. Kirjasta löysin kivan mallin. Lankana tässäkin Alafosslopi.
Heinäkuun lopulla kävimme reissun pohjoisessa. Kudin oli tietenkin mukana, tässä kudon Kolarissa Tornionjoen varrella.







Yllättävän nopeasti sainkin paitaa valmiimmaksi. 







Elokuun lopussa paita valmistui. Tuota värivalintaa mietin kauan, olen väreihin nyt todella tyytyväinen.





Tämä on ensimmäinen kutomani kaarrokevillapaita. Luulin, että se olisi ollut hankalampaa, mutta ohje oli todella selkeä ja helppolukuinen. Tämä malli on nimeltään Dalur. 
Nyt jo tekisi mieli aloittaa uusi 😊.





Kukkapenkissä vielä kukkivat aurinkoiset kehäkukat. 

Oikein hyvää alkusyksyä sinulle!

 

sunnuntai 19. huhtikuuta 2020

Kevättä



Huhtikuu. Kevään tuntua on jo selvästi, vaikka useampana aamuna olemme heränneet lumiseen maisemaan. Lumi on kuitenkin sulanut päivän aikana. Nyt jo valkovuokot kukkivat.
Tämä kevät on kyllä ollut hyvin erikoinen joka puolella maailmaa. Mekin olemme kotona etätöissä ja koululaiset etäkoulussa.







Netissä sattui silmään kivat pallosukat. En löytänyt ohjetta niihin, mutta kokeilin, josko saisin sellaiset kudottua. Onnistuinkin, nämä ovat kyllä nyt lempisukkani! Lankana jälleen tuttu Novitan 7veljestä.







Pääsiäisen aika vietettiin kotona oman perheen kesken. Leivoin perinteiset pääsiäisen herkut, rahka-persikkapullat,, lusikkaleivät ja Hanna-tädin kakut.
Juhlan kunniaksi ostin keväisen kukkakimpun.

Viime aikoina olen vihdoinkin jatkanut vanhaa, jo yli 25 vuotta vanhaa Suomi-ristipistotyötä. Jospa nyt sitten saisin sen tehtyä valmiiksi :). Se taitaa olla ensimmäisiä pistelyitäni. Laitanpa siitä kuvia ja vähän tarinaa myöhemmin.

Aurinkoisia huhtikuun päiviä!






sunnuntai 15. maaliskuuta 2020

Maaliskuussa



Maaliskuu. Ja ihmeellisiä aikoja eletään. Mutta päivä kerrallaan mennään ja iloitaan kaikesta hyvästä, mitä meillä on.

Löysin pirteää Novitan 7 veljestä-lankaa, tämän nimi on Marttaraita, Marttajärjestön juhlavuoden lanka. Ihastuin näihin keväisiin väreihin. Yhdistin tähän tuon puhtaanvalkoisen langan, sekin on samaa 7 veljestä.




Sukat tulivat pojalleni, joka pitää värikkäistä sukista. Varressa ja jalkapöydän päällisessä resoria 3 oikein 1 nurin.





Kirppikseltä löysin ruusuisen kastikekulhon. Siihen sopikin kivasti tuo saintpaulia.
Tuosta valkoisesta Arabian taikinakulhosta olen tosi iloinen, sellaista olinkin kauan etsinyt. Hintakaan ei ollut päätähuimaava.
Löysin aiemmin myös tämän kauniin harmaasävyisen kakkuvadin.





Innostuin kokeilemaan Kinuskikissan ohjeella Käsekuchenia, saksalaista juustokakkua. Siitä tuli todella hyvää! Samalla muistelin kivoja matkojamme Saksaan.
Tätä teen varmasti vielä uudelleenkin.








Eilen oli kaunis aurinkoinen ja vähän tuulinen kevätsää. Pääsin aloittamaan pyykin ulkokuivatuskauden, minun keväinen juhlahetkeni!







'Maaliskuu maata näyttää' - vanha sanonta. No, nyt on kyllä koko talven maa ollut näkyvissä. Sipulikukkien alut jo pilkistävät esiin. Ja talon edessä oli jo yksi leskenlehtikin nupullaan.








Viikolla kävimme Plantagenissa. Sieltä löytyi kaunis valkoinen ruukku, hinta 2€! Siihen sopivat kivasti narsissit, helmihyasintti ja orvokit. Muutamana yönä on ollut jokunen pakkasaste, silloin olen nostanut ruukun sisälle. Nuohan kyllä vähän pakkasta kestävätkin.







Toivotaan kaikkea hyvää tuleville päiville!





perjantai 21. helmikuuta 2020

Hiihtolomalla



Hiihtoloma. Vai pitäisikö nyt sanoa talviloma. Vai talvettoman talven loma. Joka tapauksessa mukavaa lomaa olemme viettäneet tämän viikon. Monenlaista olemme ehtineet tehdä ja myös levätä ja rentoutua.









Loman aloitimme juhlavasti ystävänpäivänä Säkylän varuskunnan valatilaisuudessa. Se oli hieno ja koskettava juhlapäivä sekä varusmiehelle että myös meille vanhemmille.







Lauantaina ehdimme käydä Alppirautatieharrastajien junaratoja ihailemassa Espoon Tapiolan Ainoa-kauppakeskuksessa. Todella hienoja yksityiskohtia ja uskomattoman hienoja junaratoja junineen. Siellä viihtyivät niin lapset kuin aikuisetkin. Sinne menemme vielä uudestaankin pikkuväen kanssa.








Loma tuntuu lomalta mökillä. Monenlaista puuhailua on tarjolla, mutta myös rentoutumista.






Mökin talveen kuuluu avanto. Virkistävää!







Sain valmiiksi yhdet sukat. En halunnut tehdä ihan yksivärisiä, mutta en myöskään monimutkaista kuviota, siis yksinkertaiset pilkkusukat. Lanka jälleen Novitan 7veljestä.
Toiset sukat ovat melkein valmiit, niissä väri-iloa. Laitanpa kuvat sitten valmiista sukista.







Mökillä on kiva leipoa. Tällä viikolla olen leiponut muutamia erilaisia pikkuleipiä, korvapuusteja ja tänään myös laskiaispullat sunnuntaita varten.
Isoon uuniin mahtuu kerralla puolen litran taikinasta leivotut pullat :).








Kuopus on nauttinut pilkkimisestä. Häntä eivät säätilan muutokset haittaa, järvelle pitää päästä vaikka räntää ja vettä sataisi. Ja sitä iloa, kun ahven nousee jäälle!











Sää tällä viikolla on ollut hyvin vaihtelevaa. Välillä aurinkoista ja välillä harmaata ja sateista. Lumet ovat täältäkin viikon aikana melkein kokonaan hävinneet. Nyt tuuli vinkuu nurkissa kovasti, toivotaan, että ei tulisi sähkökatkoja.

Ensi viikolla on jo laskiainen ja helmikuun viimeinen viikko. Kevättä kohti!